Care sunt cele mai frecvente tulburari de sanatate mintala ale copilului?
Tulburarile de sanatate mintala ale copilului sunt corelate cu etapa de dezvoltare si varsta copilului.
Astfel, in perioada 0-1 an, perioada caracterizata in mod normal de o crestere rapida a abilitatilor motorii , in contextul vulnerabilitatii date de nasterea prematura, greutatea mica la nastere sau suferinta perinatala pot fi observate mai ales intarzieri in dezvoltarea motorie .
Copilaria timpurie care se desfasoara intre 1-3 ani este etapa dezvoltarii limbajului expresiv si acum pot fi observate intarzieri in dezvoltarea limbajului , intarzierea cognitiva , precum si profiluri atipice de dezvoltare ( tulburari de spectru autist). Dezvoltarea copilului este strans legata de calitatea ingrijirii si educatiei primate existand tulburari care apar din interactiunea intre copil, famile si mediul inconjurator , dar exista si tulburari primitive ( de ex. autismul infantil) care necesita o obordare terapeutica complexa si individualizata.
Perioada prescolara este cea in care copilul isi dezvolta competentele sociale si emotionale, este etapa in care pot sa apara dificultati in interactiunea sociala si gestionarea emotiilor si copiii sa necesite sprijin pentru invatarea comportamentelor dezirabile si gestionarea sanatoasa a emotiilor. Dificultatile emotionale neidentificate in aceasta perioada pot deveni factori de risc pentru tulburarile emotionale si de comportament de la varsta scolara.
In perioada scolara mica de la 6/7 ani pana la 10 ani cel mai des se observa tulburarea cu hiperactivitate si deficit atentional si tulburarile specifice de invatare ( scris, citit, calcul matematic).
Tot in perioada scolara poate fi observata si tulburarea de anxietate care poate lua diverse forme : anxietatea de separare, anxietatea sociala, anxietatea generalizata, fobii secifice,fobia scolara, atacul de panica, tulburarea obsesiv-compulsiva, tulburarea de stres post-traumatic.
O alta tulburare de sanatate mintala intalnita atat la scolar cat si la adolescent este depresia. Intensitatea episodului depresiv poate fi usoara, moderata sau severa iar consecintele asupra functionalitatii ( in activitatile scolare, extrascolare, in colectivitate, in familie ) sunt elemente utilizate in evaluarea episodului depresiv prezentat de copil sau adolescent.
Consultarea unui specialist in domeniul sanatatii mintale (medic specialist psihiatrie pediatrica, psiholog) devine necesara atunci cand parintii observa probleme de comportament, emotionale sau intarzieri de dezvoltare astfel incat sa se poata interveni cat mai timpuriu.